Welkom op de website, hier vindt u alle informatie over ontspanning en spanning, stress preventie en reductie.

Wat is Adem- en Ontspanningstherapie?

Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het gehele lichaam voelbaar is. Ontspanningstherapie is het bewustworden en leren hanteren van lichamelijke en mentale gespannenheid. Tezamen genomen bieden zij u de middelen waarmee een mens in zichzelf de eigen spanning kan regelen, via aandacht, bewustwording, houding, beweging en ademhaling. Daarmee kunt u ontdekken of een probleem samenhangt met een verhoogde spanning, die eigenlijk onnodig is en door u verminderd kan worden.

Wanneer Adem- en Ontspanningstherapie?

Het verminderen van onnodige spanning leidt tot een verbetering van functioneren en een verhoging van welbevinden en de kwaliteit van leven. Deze effecten hebben een zeer brede toepassing en zijn van grote betekenis bij werkhervatting. Daarnaast wordt de methode toegepast bij vier categorieën van gezondheidsproblemen:

  • Spanningsgerelateerde problemen: klachten zonder somatische oorzaak, zoals hyperventilatieklachten en gespannenheid, maar ook vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out.
  • Psychische problemen: vooral bij angst, maar ook depressie, fobieën, paniek, traumaverwerking.
  • Functionele problemen van houding, adem, stem en beweging: zoals rug- en nekklachten en ademproblemen, maar ook scoliose, verbetering rompbalans, chronische pijn, RSI, whiplash, stemproblemen.
  • Spanningsproblemen met specifieke somatische oorzaak: klachten bij hart- en longpatiënten, maar ook bij mensen met neurologische of inwendige orgaan problemen.

Leer ontspannen

Mijn interesse in adem en ontspanningstechnieken is jaren geleden ontstaan doordat ik via verschillende wegen heb geleerd hoe spanning te hanteren, te verminderen en beter te ontspannen.

In  2007 ben ik met veel enthousiasme gestart met mijn praktijk De Onthaasting om mijn ervaringen over te brengen. Vaak wordt gezegd: voorkom spanning en stress. Soms valt (hoge) spanning echter niet te voorkomen door situaties waar je geen invloed op hebt. Omstandigheden die ingrijpend, verdrietig en moeilijk zijn leveren vaak veel extra spanning op in ons lichaam. Waar je wel invloed op kunt hebben is hoe met deze spanning om te gaan...

Om draagkracht, stressbestendigheid en innerlijke rust te creëren gebruik ik de methode van Dixhoorn als basis voor mijn trainingen. Zowel door mij persoonlijk als door de ervaringen van de mensen die ik heb behandeld heb ik de overtuiging dat leren ontspannen en je eigen spanning te regelen voor ieder mens heel zinvol is. Zowel preventief, als bij spanningsklachten.

Loes Wanschers
volledig gecertificeerd Adem- en Ontspanningstherapeut
lid van beroepsverenigingen AOS en VDV


Contact

De Onthaasting

Praktijkadres:
Almelo

Correspondentieadres:
Wilhelminastraat 5
7607 VN Almelo
T: 0546 84 81 89
T: 06 44 22 22 75

info@de-onthaasting.nl

Updates

Twitter

Dixhoorn

Dr. J.J. van Dixhoorn is arts en wetenschapper, hij studeerde geneeskunde aan de Medische Faculteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam.

Tijdens zijn studie raakte hij gegrepen door de mogelijkheden van lichaamsbewustwording en zelfregulatie voor de gezondheid en herstel van ziekte. Hij ontwikkelde een eigen methode met elementen uit diverse oosterse en westerse stromingen: de Methode van Dixhoorn.

In het kort

Invloed op spanning?

Vaak wordt gezegd: voorkom spanning en stress. Soms valt (hoge) spanning echter niet te voorkomen door situaties waar je geen invloed op hebt. Omstandigheden die ingrijpend, verdrietig en moeilijk zijn leveren vaak veel extra spanning op in ons lichaam. Waar je wel invloed op kunt hebben is hoe met deze spanning om te gaan...